Bas Group over het omarmen van omnichannel

bas group over het omarmen van omnichannelWat wordt nu dé winkelervaring van de toekomst en wat zijn de logistieke consequenties van de combinatie tussen online, mobiel en een fysiek adres bij het aankoopproces van je klant? Omnichannel-denken heeft bij veel retailorganisaties tegenwoordig de hoogste prioriteit. Zo ook bij de BAS Group, bekend van onder andere MyCom, Dixons en iCentre.

Met dank aan Nando van Essen van de Vereniging voor Logistiek Management (vLm) zijn wij afgelopen woensdag uitgenodigd om een kijkje te komen nemen in het warehouse van de BAS Group. Deze organisatie is de oprichter van MyCom, een van de eerste online spelers van ons land. “Al in 1997 was de eerste webshop een feit,” vertelt Lub ten Napel bij ons bezoek in Almere. “MyCom is onder andere erg populair op bijvoorbeeld Tweakers. Zeer populair onder mannen natuurlijk en vanaf de start een succesvolle formule. Wel een productgroep die onder druk heeft gestaan want bij het begin lagen de marges in tientallen procenten, maar al snel ging dat naar enkele procenten. Om dan niet alleen je omzet, maar vooral je resultaat in balans te houden moet je dus bijzonder hard groeien. De volumes moeten letterlijk over de kop, iets dat we niet alleen redden met één webwinkel.”

‘2009 was voor de BAS Group echt een optimalisatie-jaar’
Een beeld dat veel online organisaties de laatste tijd ook in negatieve zin ontdekken. Voor de BAS Group heeft dat natuurlijk er wel in gehakt. “Er moesten flink wat optimalisatieslagen worden doorgevoerd binnen het bedrijf”, geeft Lub ten Napel tijdens een presentatie aan. “2009 was een echt optimalisatie-jaar en toen is de keuze gemaakt om zowel online als offline samen te brengen in een systeem. Eén systeem ongeacht type klant, product of formule.” Vooral dat laatste was belangrijk, want ‘alles’ optimaliseren en écht kosten besparen, kun je alleen als je hoge volumes draait. Dit is vanaf 2011 ook echt het geval want toen heeft de BAS Group Dixons overgenomen. Mede door deze overname heeft het bedrijf dat jaar een volumegroei van 300% gehad. Later kwam ook iCentre erbij en met deze toevoegingen steeg de BAS Group met stip naar een topvijf-notering in de Nederlandse ecommerce.

Wat werkelijk ecommerce is en wat offline retail is, is bij deze speler echter lastig te ontdekken. Wat doe je bijvoorbeeld met bestellingen die online zijn besteld maar offline worden afgehaald? Hier wordt juist sterk op ingezet. Bij MyCom is oorspronkelijk 51% van de omzet online gecreëerd, maar wordt wel 40% hiervan afgehaald in een vestiging. Bij Dixons is 18% in eerste instantie online gegenereerd maar wordt zelfs 70% hiervan offline afgehaald en dus ook afgerekend. Het geeft maar aan hoe belangrijk de stenen winkel nog is voor deze keten. Zelfs voor het online publiek.

Waarin verder de BAS Group een redelijk unieke situatie creëert, is het aanbieden van verschillende formules. Met zowel Dixons, MyCom als iCentre heeft het drie vrij unieke formules en kan het dus aan de ene kant vrij specifiek high-end materiaal met betere marges aanbieden, en heeft het aan de andere kant logistiek gezien toch ook de voordelen van de hoge volumes die juist door wat meer standaard-artikelen worden gerealiseerd. Of er verdere overnames op het programma staan is niet bekend, maar tijdens ons bezoek werd in ieder geval bevestigd dat dit niet wordt uitgesloten.

‘Omnichannel vooral logistiek een uitdaging’
Een enorm groot assortiment, afhaalopties, en winkelpersoneel dat klanten niet alleen informeert over het vaste assortiment, maar ook over duizenden artikelen die alleen online beschikbaar zijn. Zoiets werkt alleen met een goede voorraadadministratie en snelle levering. Wat deze omnichannel-aanpak betekent voor het magazijn? Nou, dat de volumes dus nog altijd groeien maar er wel alweer bijna een hele hal leegstaat.

De BAS Group werkt namelijk steeds meer op basis van ‘Just in Time’-logistiek. Oftewel: proberen zo weinig mogelijk in huis te hebben en pas bij de producent bestellen, wanneer je zeker weet dat je het nodig hebt. Resultaat is dat het aantal producten in huis – en dus je risico en liquiditeitvereiste – lekker laag zijn, maar nadeel is wel dat je enorm snel moet kunnen reageren.

Voor een groot gedeelte kan dit door goede afspraken met de leverancier. Zo heeft het magazijn zelf gemiddeld tussen de vijf- en zesduizend artikelen liggen terwijl de tien webwinkels van het bedrijf zo’n veertigduizend artikelen aanbieden. We hebben het zelf ook twee keer moeten lezen want hoe kom je dan aan ‘tot 23:30 besteld, de volgende dag in huis’? “De BAS Group levert in dat geval direct via de leverancier. Artikelen als papier, inktpatronen en zo liggen dus niet in het warehouse zelf,” aldus directeur logistiek Ron Versluis.

Wat er wel in het magazijn binnenkomt is in sommige gevallen dus ook al besteld. Door eigen winkels bijvoorbeeld, en dus moet er snel kunnen worden uitgeleverd. Per dag werken er tussen de vijftig en honderd medewerkers in het magazijn (ook dat is dus zeer flexibel ingesteld) die voor elke formule en elke order kunnen picken. Door de efficiëntie-slagen weet de gemiddelde orderpicker tegenwoordig een succespercentage te halen van 99,7% – voor 2009 ging nog zo’n 3% mis – en zo’n 65 orderregels per uur te realiseren. Daarmee komen de kosten per orderregel voor het totale logistiek op zo’n 58 eurocent. In totaal worden er dus dagelijks tussen de 50.000 en 100.000 orders gepickt voor de tien verschillende webwinkels, de bijna tweehonderd vestigingen en voor de diverse andere klanten voor wie de organisatie een combinatie van fulfilment, opslag, of andere logistieke functies vervult.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten