Ecommerce België

BelgieHoewel de Vlaamse consument jarenlang haar slag sloeg bij de Nederlandse webwinkelier, betekent dit niet dat de Belgische ecommerce stilzit. Bij Ecommerce News houden we de ontwikkelingen binnen de Belgische (online) retailindustrie nauwlettend in de gaten.  Zijn er bijvoorbeeld nieuwe afspraken gemaakt door de vakbonden, is er een nieuwe payment service provider of is er nieuws over een toonaangevende Belgische webwinkelier, dan lees je het hier.

Nieuws over ecommerce in België

Onze laatste nieuwsberichten over de Belgische ecommerce zijn:

België en nachtwerk

Waar België lange tijd het ondergeschoven kindje was binnen de ecommerce-branche, is het inmiddels met een ware opmars bezig. Voornamelijk de strenge regels met betrekking tot nachtwerk zorgden ervoor dat België lange tijd achterliep op haar buurlanden. Na jarenlange onderhandelingen werd het verbod op nachtarbeid in 2016 binnen de ecommerce-sector afgeschaft.

Belgische ecommerce in cijfers

Dat het verbod op nachtwerk een positieve invloed heeft op de branche mag duidelijk zijn. En niet alleen de soepelere wet- en regelgeving draagt hier aan bij, ook de Belgische consument raakt steeds vertrouwder met online shoppen. In 2016 groeide hun ecommerce met ruim 13 procent, waarmee het de grootste stijging had van alle Europese landen. Een kleine kanttekening is hierbij wel op z’n plaats, want de ecommerce in andere landen was op dat moment natuurlijk al veel verder. Ter vergelijking: Nederland liet in dezelfde periode een stijging zien van bijna 12 procent.

In 2020 plaatsen 8 op de 10 Vlamingen online bestellingen.

Sindsdien is de Belgische ecommerce verder blijven groeien. In 2017 bleek uit onderzoek van branchevereniging BeCommerce, de Belgische tegenhanger van Thuiswinkel.org, dat de ecommerce-sector dat jaar de grens van 10 miljard euro zou gaan passeren. In 2020 plaatste bijna 8 op de 10 Vlamingen online bestellingen. Wel opvallend is dat in datzelfde jaar een kleiner aantal burgers in het Brusselse Hoofstedelijke Gewest (68%) en het Waalse Gewest (67%) een online bestelling plaatste.

Groeiend aantal online spelers

Niet alleen wordt er vaker online gekocht in België, er zijn ook steeds meer online verkopers te vinden. In 2021 waren er bijna 50.000 webwinkels in het land. Terwijl er voorheen vooral buitenlandse webwinkels in België actief waren, zijn er nu dus steeds meer spelers uit het land zelf. Te zien is dat deze binnenlandse spelers populariteit winnen, een groot deel van de Belgische consumenten plaatst het liefst bestellingen bij deze Belgische spelers.

Met je Nederlandse webwinkel uitbreiden in België

Dat ecommerce in België groeit qua spelers en gebruikers wil niet zeggen dat er geen kansen meer zijn. Steeds meer Nederlandse webwinkeliers breiden uit in België. Er liggen nog genoeg kansen, wel kun je overwegen om ook een Franstalige website en klantenservice te verzorgen zodat je ook klanten in Wallonië bereikt.

Steeds meer webwinkeliers breiden hun webshop uit in België.

Zo maakte in 2021 PostNL haar intrede in België. Vele andere bezorgdiensten en logistieke spelers doen dit ook, maar er zijn ook genoeg retailers die de stap wagen. Denk bijvoorbeeld aan de Nederlandse online supermarkt Butlon.