‘I am confident in the downfall of iDeal’

Klarna-man Henrik Nilsmo positief over val idealKlarna heeft het bij haar intrede in Nederland niet gemakkelijk gehad. Toch staat het bedrijf er nog altijd en lijkt dan nu echt de tijd gekomen voor de doorbraak van deze Zweedse achteraf-aanbieder. De nieuwe country-manager van het bedrijf ziet de toekomst rooskleurig in, en heeft daar misschien nog wel reden toe ook.

In Nederland kwam Klarna met veel bombarie in 2010 binnen maar de manier van acquisitie viel in ons land niet erg lekker. Door middel van telefonische verkoop, moesten verkoopmedewerkers klanten overhalen te kiezen voor een nieuwe betalingsoplossing. Maar waarom zou je? iDeal werkt goed, en is veel goedkoper.

Klarna compleet vernieuwd

Onze mening is dan ook kort geweest dat het bedrijf misschien veel herrie maakt, maar dat niet iedereen daar op zat te wachten. Een mening die we recent wat bij hebben moeten stellen want het bedrijf doet het steeds beter. Het is een jong bedrijf met een sterke positie in het buitenland. Totaal had het in 2012 een transactievolume van € 2,3 miljard, dat tot stand kwam via vijftienduizend actieve webwinkels. Dit brengt in Nederland genoeg lucht om zich aan te passen aan de markt. Dat aanpassen neemt het bedrijf overigens vrij serieus want in een korte tijd is het bedrijf van huisstijl, kantoor, team én PR-bureau verwisseld.

Onder andere de ‘expansion’-man is inmiddels vervangen voor een heuse country-manager. Niet alleen de landverantwoordelijke is gewisseld. Het halve personeelsbestand lijkt ons veranderd. “Dat is niet zo gek, want Klarna zoekt echt goede mensen en was natuurlijk niet zo bekend bij de toetreding tot Nederland. Dan krijg je dat er wisselingen ontstaan, en bij Klarna Nederland heeft dat natuurlijk zijn effecten gehad. Gelukkig zit er nu een groep van ongeveer vijftien mensen die de huidige ambities echt waar willen maken op de wat langere termijn,” vertelt Henrik Nilsmo, de nieuwe verantwoordelijke voor Klarna Nederland, ons op de Webwinkel Vakdagen.

Nieuwe ambities

Wat de ambities in Nederland exact zijn, durft Henrik ons helaas niet te zeggen. “We zijn een Europees gericht bedrijf en hebben in december de vijftig miljoenste transactie gehad. Hoeveel daarvan uit Nederland komen durf ik niet te zeggen maar zeker is dat het er steeds meer worden.” Het bedrijf is in gesprek met verschillende grote webwinkels in ons land. Afgelopen jaar zijn, na een flinke testperiode, JeansOnline (o.a. met Label54) en Fonq officieel aangesloten en dat maakt het natuurlijk makkelijker ook verder te groeien.

En groeien gaat het. Daar is Henrik van overtuigd. Klarna functioneert steeds beter en accepteert steeds meer betalingen. Uit het hoofd gezegd, schat Henrik dat ongeveer 80% van de betalingsverzoeken tegenwoordig wordt geaccepteerd. Minderjarigen en b2b zijn momenteel grote redenen van afwijzingen.

Dat iDeal momenteel dik marktleider is op het gebied van online betalen ziet Henrik niet als probleem. De Zweedse markt is ongeveer vier keer zo klein als Nederland, en daar weten ze een prima winstmodel neer te zetten. Dus zelfs als iDeal meer dan de helft van de markt pakt, is er genoeg ruimte voor meerdere achteraf-betaalaanbieders om een mooie onderneming neer te zetten. Overnames in Nederland zijn dus niet noodzakelijk. Klarna groeit het liefst organisch.

‘I’m confident in the downfall of iDeal’

Henrik is overtuigd dat Klarna op zijn minst de grootste achteraf-betaalprovider van Nederland moet kunnen worden. En uiteindelijk ook iDeal een hak kan zetten, al is dat even afhankelijk van hoeverre die betaaloplossing innoveert. Klarna zelf heeft de Innovatie Award dit jaar niet binnen kunnen slepen maar was net als afgelopen jaar wel weer tweede. Een signaal dat het bedrijf een constante innovatie laat zien. Zolang dat goed gaat, is het een kwestie van tijd tot het publiek de meest klantvriendelijke oplossing zal kiezen.

Zal Klarna met een vrij stevige aanloop, in 2013 dan echt kunnen doorbreken? Wij zijn benieuwd! En heel eerlijk gezegd, het zou ons niet meer verbazen.

Update 14 februari: Supertrash kiest voor Klarna

Precies tien dagen nadat we bovenstaande bericht schreven, komt Klarna met het nieuws dat ook Supertrash kiest voor deze aanbieder van achteraf betalen.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten